Sosiale medier i jobbsøkerprosessen - Whydentify Norge
1494
post-template-default,single,single-post,postid-1494,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Sosiale medier i jobbsøkerprosessen

Vår kollega Hans Petter har uttalt seg i forbindelse med Talent Medias sak om hvordan jobbsøkere bør opptre på sosiale medier.

Du kan lese saken her.

Ikke la et dårlig bilde eller en kontroversiell kommentar ødelegge en jobbmulighet.

Det amerikanske karrierenettstedet The Muse har samlet åtte historier om kandidater som ikke fikk jobb på grunn av sin fremtreden på sosiale medier.

Den ene historien handler om en som søkte på en stilling hvor han skulle jobbe med salg og koordinering, og kom helt til slutten i intervjuprosessen. Men så fant arbeidsgiverne en Facebook-post han hadde lagt ut i forbindelse med et politisk valg, som i seg selv var uproblematisk, men han kranglet og var aggressiv mot alle som var uenige med ham i kommentarfeltet. Det anså de som et potensielt problem hvis han skulle jobbe med kunder som hadde et annen syn på en sak enn han. Han fikk ikke jobben.

En annen historie handler om en som hadde fått jobb, og skrytt om det i sosiale medier, og skrevet at han skulle feste hele sommeren i (der selskapet holder til). Selskapet trakk tilbudet om jobb.

Vær bevisst på hva du publiserer og har publisert både før, under og etter jobbsøkingen.

– Det handler om sunn fornuft

Hans Petter Stub, partner i Whydentify som blant annet jobber med rekruttering, har ansatt flere opp gjennom tidens løp:

– Det første og viktigste, er: ikke ha åpen profil. Men jeg tror de fleste i dag er klar over at deres fremtreden i sosiale medier har noe å si for hvordan man oppfattes av arbeidsgiver, sier Stub.

Og jada, de søker opp kandidatene på nettet og sosiale medier før de ansetter dem.

– Men vi har aldri oppdaget noe som har gjort at vi ender opp med å ikke ansette kandidaten.

Hvis du vil imponere en potensiell arbeidsgiver, har Stub et råd:

– Vis at du er engasjert i faget og bransjen, del relevante innlegg, kommenter og engasjer. Hvis du for eksempel skriver en kronikk som engasjerer andre i samme bransje, kan det gjøre at du blir valgt foran noen andre med en lik søknad og CV, forteller han.

Nettverk er også viktig.

– Noe av det vi ser etter når vi leter opp kandidater på sosiale medier, er hvilke nettverk de har. Hvis de har gode relasjoner til andre i bransjen, vil det også veie positivt.

Hva med profilbilde fra fest?

– Hvordan stiller du deg til private bilder, som for eksempel et profilbilde på Facebook hvor kandidaten er på fest og holder ei øl? 

– Det kommer helt an på stilling og bransje. Søker du på en lederjobb, bør du kanskje fremstå annerledes enn om søker på en medarbeiderstilling. Uansett, det som er viktigst, er at du fremstår som et omgjengelig menneske som er hyggelig og givende å jobbe med.

– Har du inntrykk av at alle arbeidsgivere sjekker sosiale medier-kontoer før ansettelse? 

– Mitt inntrykk er at flere og flere gjør det.

– Enn hvis du er veldig politisk engasjert, uten å være politiker, bør du holde deg på matta under søkerprosessen?

– Jeg mener man bør holde seg på matta uansett, egentlig. Både hvis du er jobbsøker og hvis du er ansatt. Du representerer enten deg selv eller arbeidsgiveren din, så du bør alltid vurdere hvordan du fremstår, avslutter Stub.