Til deg som brenner for gode stillingsannonser. På tide å slutte? - Whydentify Norge
2093
post-template-default,single,single-post,postid-2093,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Til deg som brenner for gode stillingsannonser. På tide å slutte?

Det er nå over 1200 stillinger på finn.no som etterlyser noen som brenner for et eller annet. Bør flere tenke seg om før de bruker det ordet? Jeg mener svaret er et klart og tindrende ja!  

Brenner du for å selge gode bobilopplevelser? Eller hva med drift og forvaltning? Kanskje logistikkfaget er det som får ilden til å flamme opp? Er det gode mellommenneskelige møter som setter fyr på tanken din? Dette og sitatet til høyre er noen få av de eksemplene hvor ordet brenner er brukt i stillingsannonser den siste tiden, og da har jeg ikke nevnt noen av de utallige annonsene som søker noen som brenner for å skape gode kundeopplevelser.

Som salgskonsulent
hos oss må du brenne
for å oppnå budsjett

Jeg mener nesten alle som bruker ordet brenner i stillingsannonser bør revurdere, av fire årsaker:

    1. Du krever for mye
    2. Du er neppe like kul som du tror
    3. Overforbruk har gjort det til en floskel
    4. Du er neppe klar for en som brenner

 

1. For store forventninger

De færreste brenner for jobben sin, og som arbeidsgiver kan du ikke kreve det av søkerne dine. De kan trives på jobben og være motiverte, kanskje endatil engasjerte; men å brenne for den? Neppe.

15%
Kun 15 % av
verdens arbeidstagere
er engasjerte!

Tall fra Smarp viser at kun 15 % av verdens befolkning oppgir at de er engasjert i jobben sin. Selv om det tallet kanskje er litt høyere i et kunnskapssamfunn som Norge, er det ikke høyt nok til at mange kan håpe på å få ansatt noen som brenner for jobben sin.

Nå vil du kanskje påpeke at mange skriver i sine søknader at de brenner for stillingen de søker på. En venninne av meg mottok for litt siden søknader til en HR-stilling, og der var det faktisk mange som sa at de brenner for HR-faget. Men fra det øvrige innholdet i søknadene og CVene skinner det gjennom at det er like mye ild i disse søkerne som det er i en fyrstikk nederst i Marianergropen.

Min anbefaling er heller å legge deg på et mer jordnært nivå, kutte ut ordet brenner på samme måte som vi alle har kuttet ut begreper som «digital rockstar» eller «technical ninja». Det kan godt hende du skremmer bort mange (særlig kvinnelige) kandidater ved å å be om for mye.

2. Stikk fingeren i jorda, du er neppe så kul

Det andre problemet er at ordet brukes av for mange arbeidsgivere, uansett hvor attraktive de måtte være. Er du virkelig så kul at folk som brenner for faget sitt søker seg til deg og ikke til mer attraktive konkurrenter? Min antagelse er at mange bare slenger inn det ordet i stillingsannonsen fordi andre har gjort det. Det er for lite gjennomtenkt. Vil du at søkerne skal slutte med «copy/paste» i sine søknader må du nesten gjøre det i dine stillingsannonser også.

Det er kun noen svært få stillinger i denne verden noen brenner for, og stillingen du lyser ut er neppe blant dem. Er kandidatene dine villige til å gi fra seg halve formuen for jobben? Ikke det nei. Er de villige til å selge alt og flytte på seg? Ikke det heller?! Har de brukt all sin fritid fra de var små barn for å oppnå drømmen om å jobbe for deg?

For at noen skal brenne for stillingen din må ikke bare selve stillingen være noe helt ualminnelig.  Virksomheten din må i tillegg være i den aller øverste ligaen og du må holde til i et sted som er bortenfor fabelaktig! Sorry, da er neppe jobben som bobilselger for en middels stor aktør i en liten by i Norge godt nok.

Det er ofte mer enn godt nok å etterlyse noen som synes det er gøy å jobbe med faget ditt. Spennende kanskje. Motiverende endatil. Man trenger ikke å måtte brenne!

3. Overforbruk = floskel

Et annet problem med ordet brenner er at det er forslitt. Det brukes av for mange arbeidsgivere. Når over 1 200 jobber på finn.no etterlyser noen som brenner, så blir det en floskel uten mål og mening.

Det er like lite meningsbærende som det å være fremoverlent, ha glimt-i-øyet eller å ha evne til å jobbe selvstendig og i team. Jeg kan akkurat nå finne 286 stillinger på finn.no der man søker noen som brenner for salg.

Du som skriver stillingsannonser kan bedre enn det. Du kan finne på noe annet som gjør at du skiller deg ut.

4. Du er ikke klar for en som brenner

Et siste problem er at du neppe er klar for en som brenner for jobben sin. Det er svært lite trolig at du har utstyret, teknologien, kollegene, prosjektene og midlene til å fore ilden med nok ved til at den holder seg levende over tid.

Det er ikke lurt å ansette Lewis Hamilton dersom du bare har en helt ok BMW å tilby ham. Selv en ganske fet Porsche vil ikke gjøre susen, når det som får ham til å tenne er en Formel 1-bil. Det er det folk som brenner for noe krever. Får de ikke det, blir de fort illsinte, for å ikke å si «ildsinte».

Det er ikke noe galt å søke etter helt normalt flinke folk til en helt normal stilling. Folk flest og stillinger flest er nemlig det; normale.

En siste ting: Ansetter du noen som brenner må du ikke bli overrasket om de blir utbrent.