Nytt skråblikk på stillingsannonser - Whydentify Norge
2630
post-template-default,single,single-post,postid-2630,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Nytt skråblikk på stillingsannonser

Siden det er fredag igjen, så tillater vi oss nok et skråblikk på stillingsannonser. Igjen er det dels for underholdningsverdien, men med en undertone av alvor og hint av oppfordring til å legge mer innsats i å skrive bedre stillingsannonser.

25547

Antall stillingsannonser på FINN.no i slutten av mars 2021

Fremoverlent må man være

En klassiker i stillingsannonser er bruken av ordet fremoverlent. I skrivende stund er det 776 stillinger hvor dette ønskes.

Det skal sannsynligvis signalisere noen som er på, som vil litt ekstra og er innovativ som bare det. Søker du en selger, så kan det være en fornuftig beskrivelse. Jeg sliter dog med hvorfor det er avgjørende for de som søker en lønnsmedarbeider – såpass viktig at det er første krav til personen! (se eksempel til høyre)

Spennende arbeidsoppgaver sa du?

De fleste har lest undersøkelser som viser at arbeidstagere vil ha spennende arbeidsoppgaver. Akkurat nå er det 6456 stillinger der ute som tilbyr dette, så her har arbeidssøkende masse å velge i, hurra!

Utfordringen er at dette begrepet alene er fullstendig blottet for innhold. Å påstå at man har spennende arbeidsoppgaver er like hult som å si at man har et godt arbeidsmiljø. Det som er spennende for den ene, kan være dørgende kjedelig for den andre. Er det ikke bedre å beskrive arbeidsoppgavene og la kandidaten selv bestemme om de er spennende eller ei?

Mening er så meningstomt, liksom

For noen år siden fikk mange av oss en god latter av de som mente purpose var et mye mer beskrivende ord enn eksempelvis mening, men måtte jaggu meg forklare hva de mente med purpose. Da kunne de like gjerne ha forklart hva de la i det norske ordet mening.

Per i dag er det 102 stillinger som bruker ordet purpose, men så vidt jeg har sett er det kun én annonse som bruker ordet i en setning med ellers norske ord! Veldig bra, men fortsatt én for mye.