Skråblikk på stillingsannonser uke 15 - Whydentify Norge
2761
post-template-default,single,single-post,postid-2761,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Skråblikk på stillingsannonser uke 15

Ny fredag, og ny mulighet til å inspirere til bedre stillingsannonser!

Stillingstittel og overskrift

Det første vi skal ta opp denne uken er forskjellen på stillingstittelen og overskriften. Alt for mange stillingsannonser går glipp av muligheten til å profilere stillingen allerede i det første søkeresultatet på FINN. Til høyre har du noen få eksempler.

Stillingstittelen kommer på andre linje, og da blir det unødvendig gjentagende, en gagnløs repetisjon, smør på flesk, en slags pleonasme eller tautologi å nevne stillingstittelen i første linje også.

Dette understrekes enda mer av at de fleste snekkere sannsynligvis har definert at de er ute etter jobber for snekkere i søket sitt allerede – så på mange måter har du prøvd å hamre inn budskapet tre ganger når én holder i lange baner.

Gjør heller som Adecco, som prøver å gi litt mer info om stillingen og forteller kandidaten at dette er jobben for et virkelig arbeidsjern! Det skremmer bort latsabbene, og vekker kanskje lysten hos de som liker å ta i et tak. Det er uansett bedre enn om de bare hadde skrevet Produksjonsmedarbeider på begge linjene.

Kvinner/Menn oppfordres til å søke…

Per nå er det minst 278 stillinger på FINN der kvinner oppfordres til å søke, 220 der menn oppfordres til å søke. Jeg tviler på effekten av nettopp denne oppfordringen.

Ta de stillingene der kvinner oppfordres til å søke. Det har sannsynligvis to store effekter. Den første er at færre menn enn vanlig kommer til å søke, da de fort kan tro at arbeidsgiver ønsker å ansette en kvinne dersom alt annet er likt.

Den andre effekten er paradoksalt nok at færre dyktige kvinner kan komme til å søke. Jeg har nemlig til gode å treffe en kvinne som har lyst til å bli ansatt fordi hun er kvinne. Hun har lyst til å bli ansatt fordi hun er kvalifisert for stillingen. Signalene som sendes med slike setninger går i mot det.

Bruk heller ord som kvinner/menn tenderer til å trigges av. Du kan lese om engelske ord her – det gir nyttige innspill til bruk av norske ord også.

Kudos!

Vi avslutter dette skråblikket med kudos til Sonar Bemanning og denne stillingsannonsen for rivemedarbeidere.

Tittelen er herlig og forfriskende og skiller seg helt klart ut i mengden ellers ganske nitriste annonser. Teksten er også fin i den forstand at den er kvalifiserende; den får de rette kandidatene til å ville søke og de som ikke bør søke til å la være. Det er ingen tvil om at du må like skitt under neglene for å trives i denne stillingen.

Mere slik!