Kandidatene er der ute - Whydentify Norge
1904
post-template-default,single,single-post,postid-1904,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Kandidatene er der ute

Det er langt fra alle virksomheter som rekrutterer om dagen, men for de få som gjør det er det flere kandidater å velge mellom enn vanlig.

De siste månedene har vi opplevd en situasjon helt utenom det vanlige, også når det kommer til stillingsmarkedet. Tilbudet av ledige stillinger har nærmest stupt, men hva har skjedd med etterspørselen? FINN.no har kunnet melde om gode trafikktall, men 1 million besøk per uke.

Vi har også gravd oss ned i noen tall og valgte å fokusere på trafikken på bannerannonser kjøpt programmatisk*. Er det slik at det er god aktivitet blant kandidatene også her?

Reduksjon i pris

Ser vi på mars og april måned for 2019 og 2020 – på tvers av alle våre kunder, så er det visse tall som er interessante.

eCPM (effective cost per mille) er tallet på hvor mye du må betale for å få 1000 visninger. Som vi ser av grafen over har det gått ned med hhv 53 % og 57 %.

*Programmatisk bannerannonsering er kjøp av bannerannonser på et bredt spekter av nettsteder, som kjøpes på en bannerbørs. I stedet for å gå til ett spesifikt nettsted for å kjøpe trafikk, definerer man hvilken målgruppe man ønsker å eksponere sin ledige stiling for. Så vises disse annonsene for målgruppen din, uavhengig av hvilket nettsted de er på (foruten såkalte svartelistede nettsteder du ønsker å unngå, som gambling, pornografi eller politiske siter).
eCPM
53%Nedgang i mars
eCPM
57%Nedgang i april

Flere som klikker

Det er i tillegg flere som klikker på annonsene ser vi av våre tall. Økningen i klikkrate er hhv på 12 % og 14 % for mars og april. Rett nok så vi også en økning i de to foregående månedene, så det kan være en generell trend.

Men konklusjonen er at kandidatene er der ute, og det er billigere å få tak i dem nå enn før, da det er færre som kjemper om deres gunst. De arbeidsgiverne som skal ha tak i folk har med andre ord gode vilkår for tiden, i alle fall målt i trafikk.

Er det etisk ok å rekruttere nå?

Flere arbeidsgivere har den siste tiden spurt seg om det er etisk riktig å rekruttere fra arbeidsgivere som har permittert sine medarbeidere. Mange kan mene det er å sparke noen som ligger nede.

Selv om en slik holdning er solidarisk overfor andre arbeidsgivere, er det usolidarisk overfor kandidater som ønsker å være i full jobb. Det er ei heller samfunnsøkonomisk lønnsomt å la være å rekruttere, slik at arbeidstagere heller kan få lønn og betale skatt enn å motta dagpenger.

Smi mens jernet er varmt

Skal du rekruttere nå, eller har du planlagt en rekruttering litt frem i tid? Nå er tiden sannsynligvis inne for å få tak i gode kandidater til en lavere pris enn ellers.

Smi mens jernet er varmt, for kandidatene er der ute.

Ring oss gjerne for en diskusjon om hvordan du kan nå din målgruppe. Ta kontakt med Fredrik Bentzen på 416 01 911.