Verdien av å være kandidatvennlig - Whydentify Norge
2716
post-template-default,single,single-post,postid-2716,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Verdien av å være kandidatvennlig

Å vie litt ekstra tid til å skrive gode stillingsannonser kan ha noe for seg. Det har Møller Mobility fått erfare. 

De to annonsene i bildet ser ganske like ut, og ble publisert nærmest samtidig og det i samme område med samme spredning via FINN.no og interne kanaler. Den store forskjellen er budskapet; teksten er nemlig svært ulik.

Annonsen til venstre i bildet over (verksted #1) er din klassiske stillingsannonse, med et lett forståelig budskap om at det gitte verkstedet har behov for flere mekanikere – en målgruppe som er vanskelig å få tak i forresten.

Annonsen til høyre (verksted #2) har en annen tilnærming til annonsen og prøver å vekke noen følelser hos kandidaten og gi et bedre svar på hvorfor mekanikere skal velge nettopp dette verkstedet fremfor de mange gode alternativene der ute. Whydentify har bistått med utviklingen av malen for denne stillingsannonsen.

På fagspråket kaller vi forskjellen her “demand abilities” vs. “supply needs”. I første tilfelle er man mer opptatt av hvilke behov man har for arbeidskraft og hvilke krav man stiller. I sistnevnte tilfelle er man mer opptatt av hva kandidatene ønsker og ser etter i en ny arbeidsgiver.

I selve søknadsprosessen brukte vi noen få utvalgsspørsmål uten at kandidaten måtte laste opp en CV

Enklere søknadsprosess 

I tillegg til et mer kandidatrettet budskap, ble også selve søknadsprosessen gjort mer kandidatvennlig for stillingen hos verksted #2.

“I selve søknadsprosessen brukte vi noen få utvalgsspørsmål uten at kandidaten måtte laste opp en CV”, forteller Preben Giving, Head of recruitment and employer branding i Møller Mobility.

I den andre stillingen ble det brukt en mer standard løsning der kandidaten måtte laste opp CV.

73

Prosentvis forskjell i antall søkere

Effekten? 

Effekten har vært svært tydelig. På stillingen til verksted #2 kom det 73 % flere søknader (19 vs. 11), og antallet som ble ansatt var fem ganger høyere enn hos verksted #1, nemlig 5 vs. 1.

Å være kandidatvennlig i både budskap og rekrutteringsprosessen kan med andre ord så absolutt ha noe for seg.