Å møte kandidater fysisk på et event kan ha stor verdi
Mange er enige om at det er lite som slår å møte kandidater ansikt til ansikt, som for eksempel på en karrieredag eller annet event. I forbindelse med en rekrutteringskampanje for Mattilsynet i 2022 bisto vi også med deres stand på Veterinærdagene på Lillehammer.
Nøkkelen var å skape oppmerksomhet i en jungel av andre budskap, fortelle potensielle veterinærer om de ledige stillingene og gjøre det enkelt for dem å flagge sin interesse.
Vi fant ideen gjennom samtaler med Mattilsynet, der flere av dem nevnte at de var på jakt etter nye koster. Det satte oss på sporet av ideen å etterlyse Pia Sava. Hun ble etterlyst gjennom en flyer på samtlige stoler i konferansehallen, alle fikk en SMS med etterlysningen, vi satte ut piasava-koster i lokalet med informasjon om å komme til standen til Mattilsynet og det ble laget en radiospot som også etterlyste henne.
Vel fremme på standen kunne kandidatene registrere seg enkelt med mobilen for å motta mer informasjon om Mattilsynet og de ledige stillingene. Kandidatene trengte ikke laste opp noen dokumenter eller søke – bare vise interesse. Det senket både den mentale og fysiske terskelen. Hele 76 veterinærer meldte sin interesse i løpet av de to dagene konferansen varte!
Mattilsynet vant kåringen av årets stand.